Fra lokalene i Storgata utfordrer Øistein og hans makkere de største barne-tv-produsentene i verden.
Hvis du har fulgt med på barne-tv i løpet av de siste 8 årene, har du garantert sett Øistein Kristiansens kreative streker og joviale skjermsjarme. Gjennom tv-serien «Øisteins blyant» og etter hvert «Øisteins pappeske» har den selvlærte drodleren fra Greåker satt fantasien i sving hos hundretusener av norske barn. For oss framstår Øistein som lokal, men han og hans team har publikum over store deler av verden.
– Hver gang vi legger ut en video, er det et fullsatt Wembley med barn som ser på, sier Stein G. Lillemoen. Han er daglig leder for Earthtree Media, produksjonsselskapet som står bak tv-seriene, bøkene, liveshowene og YouTube-videoene der Øistein og hans snurrige kreativitet utfolder seg. De har kontorer i 2. etasje på Litteraturhuset, med utsyn over Vesterelva og med et hav av fargerike pappfigurer og tegninger på bord, i vinduskarmer og på hyller.
– Hvert sekund har vi ti nye avspillinger, over hele verden.
Lillemoen snakker om selskapets satsing på YouTube: «Box yourself», som er den engelske utgaven av «Øisteins pappeske». Her har de 100 000 abonnenter (altså tilsvarende et fullsatt Wembley), som på et blunk får servert videoer om hvordan de kan lage noe morsomt av pappesker og husholdningsavfall.
– I september lå vi på forsiden av YouTube i to uker, forteller han. (YouTube er verdens største nettsted for opplastning, visning og deling av videoklipp, red. anm.) Denne kanalen er veldig morsom, det er åpne sluser rett ut til barna. Og vi får tilbakemeldinger direkte i form av «likes» og kommentarer, forteller Lillemoen.
Earthtree Media har bygget seg opp sten på sten siden selskapet ble opprettet i 2008. Fra før hadde Øistein en solid fanskare som mangeårig tv-kjendis i Asia, med base i Singapore. Han laget barne-tv på store kanaler som Nickelodeon. En periode pendlet han mellom Singapore, Shanghai og Sarpsborg, men syntes det ble for krevende, og hele virksomheten ble flyttet til Fredrikstad. Det var ikke dermed stans for ambisjonene om å spre budskapet om tegning og kreativ tenkning ut i verden.
– Mellom 2010 og 2016 har vi gått fra å være brukbart sterke i Asia og Norge til å bli globale, forteller Lillemoen. Han sikter blant annet til milepælen da den arabiske tv-kanalen Al Jazeera kjøpte alle seriene de hadde laget. De har gått fra å være uerfarne førstereisegutter på den store tv-messa i Cannes til å ha egne agenter der. Og skal vi tro dem rett, er barne-tv-verdenen ingen lek.
– I markedet for underholdning for barn er det tøffe forhold med en voldsom konkurranse. Alle ønsker å finne den nye gullåren. Vi må være virkelig gode, vi må ha noe med sjel, sier Lillemoen.
Og det er her det slår igjennom: den upolerte framtoningen og de lekne ideene til noen karer fra Østfold. Når Earthtree konkurrerer direkte mot Disney om oppkjøpernes gunst, er deres fortrinn at de ikke er et stort maskineri med strømlinjeformede historier.
– Vi er ikke så glætte, det er mer røft og tøft. Vi gjør dette fordi vi elsker det, og det smitter over på seerne, forteller Øistein selv. Som kombinert tegner og entertainer har han for lengst funnet sin misjon: å formidle skaperglede til dem som er åpne for å leke og visualisere, altså barn.
Selv sluttet Øistein Kristiansen aldri å tegne, noe de fleste gjør i 12-årsalderen.
– I skolen skal det meste uttrykkes gjennom språk og regning. Til slutt er det over og ut med tegneferdighetene. Man gjør barna en bjørnetjeneste når man ikke tar vare på bildespråket, for gjennom å tegne får man uttrykt ideer og tanker. Det vi driver med, er derfor fundamentalt viktig, mener han.
– I framtiden vil det være et skrikende behov for kreative mennesker, og hvis vi skal bli nyskapende, må vi ha evnen til å tenke kreativt og arbeide med ideer. Her er det et enormt potensial. Vi fyller et hull i barns utdannelse. Vi ønsker å gi et kreativt tilbud til folk i hele verden! sier Øistein Kristiansen – med Vesterelva i bakgrunnen og på klingende Østfold-dialekt.