Ved Maritime Center på Isegran jukses det ikke med vedlikeholdet.
Knut Sørensen har et utseende som gjør at han kunne glidd rett inn som sjørøver på de syv hav. Riktignok er han en røver som liker seg på sjøen, men fagkunnskap, maritim historie og gamle tradisjoner er viktigere enn gullmynt, for den lokale trebåtentusiasten.
- Jeg ville ha dette livet som levebrød. Derfor startet jeg og fire andre dette senteret i 2000. Maritime Center har blitt det jeg hadde håpet på. Vi drømte en stund om status som «Nasjonalt fartøyvernsenter», men man skal ha litt å strekke seg etter også, sier Sørensen og humrer.
På Isegran har han kontroll på vedlikeholdsarbeidet som utføres, og uansett hvor man ser ligger det velbrukte verktøy, solid trevirke, rustne beslag, gulnet tauverk og pøser med lakk og olje. I uthus og provisoriske haller står båter med åpenbart behov for berging. Sørensen er klar med den røde og hvite redningsbøyen.
- Det er fantastiske omgivelser å jobbe i. Bjarne Aas holdt til på seilloftet her vi står nå. Det er historie i veggene. Om vinteren er det iskaldt, men jeg liker meg bedre her enn i de oppvarmede hallene allikevel, sier Sørensen.
12 ansatte, to innleide årsverk, og to lærlinger jobber på spreng med ulike prosjekter innen det Sørensen kaller antikvarisk fartøyvern. For øyeblikket er restaurering av DS Turisten, slepebåten Fix, og en Colin Archer-skøyte noen av oppdragene de har påtatt seg.
- 80 prosent av jobbene vi tar er for privateiere. Det svinger litt i perioder. De siste to årene har vi vært bortskjemte med jobb. Utover høsten venter vi litt tøffere tider, sier han.
De påtar seg alle slags oppdrag, fra store seilskuter til produksjon av rigg og vedlikehold av gamle, lokale tresnekker.
- Det hender til og med at det lurer seg inn en plastbåt. Jeg har ikke noe i mot dem, men folk tror jo at vi her ute er helt fanatiske når det gjelder trebåt, sier Sørensen og ler høyt.
Han er litt bekymret for alle trebåtene som ingen vil overta rundt omkring.
- Trebåt er ikke noe man plutselig fatter interesse for. Det går gjerne i arv, men vi som er i miljøet er ikke så flinke til å lage unger at det blir en egen rase med trebåtfolk. Så interessen må økes på annet vis. Der kan nok Tall Ships Races være viktig, sier Sørensen.
Men skal man restaurere båt etter Maritime Center-malen er det ikke noe slinger i valsen.
- Her hos oss holdes tradisjonene i hevd. Vi bruker de opprinnelige materialene og teknikkene, men for å spare tid må vi benytte moderne verktøy. Men du kan ikke sette inn en syrefast skrue med en propp på utsiden her altså, sier Sørensen og gliser lurt bak det røde skjegget.