Farhad Bazargan ville være frisør – intet annet, og han var dyktig. Det tok seks år før Opplæringskontoret forstod det samme.
Jeg kunne ikke gi meg, vet du, smiler Farhad i sin hyggelige salong i Brochs gate 2, mellom Bolia og Skomaker’n.
Han har vært fascinert av hår og frisyrer så lenge han kan huske. Fra han var 14–15 år, klippet han kameratene sine. Hobby ble til jobb, og han arbeidet seg oppover, selv uten formell utdannelse. Han klippet hår i Sandvika, på Fagernes, på Gjøvik, i Fredrikstad – alltid opptatt av resultatet. Kretsen av fornøyde kunder vokste, kollegene var fornøyde, og han ble daglig leder for tre salonger i Klipp-it-kjeden i Østfold.
– Det var full rulle, forteller Farhad Bazargan. – Vi hadde mote-hår-show i Østfoldhallen og på det gamle utestedet Punctum i gågata. Det var mye å gjøre og mye moro.
Men så var det den formelle kompetansen, da.
– Jeg hadde lyst til å ta den yrkesfaglige utdanningen. 20 år gammel, i 1994, søkte jeg frisørlinja, men fikk avslag med begrunnelsen at jeg var for gammel, forteller Farhad.
Årene gikk, og Farhad ble eldre, men han ga seg ikke. Etter seks år med søknader og avslag fikk han nok. Med en bunke attester i hånda kjørte han til Opplæringskontoret i Sarpsborg.
– Først traff jeg på en saksbehandler som mente jeg bare skulle akseptere avslaget. Etterpå traff jeg heldigvis på en annen, som ville se på saken. Dagen etter ringte han meg og sa at jeg hadde fått plass på frisørlinja, forteller Farhad.
Tre år senere overrakte en beveget lærer svennebrev med den beste karakteren ”Meget godt bestått” til Farhad Bazargan. Det var lenge siden en elev ved skolen fikk et slikt skussmål.
«En god frisør må kunne forestille seg resultatet på forhånd. Det nytter ikke å klippe først og se etterpå.»
I 1999 var tiden moden for å starte for seg selv. I Brochs gate 2 åpnet han Saxophone dame- og herrefrisør. En lojal krets av kunder fra Klipp-it fulgte med ham, og siden har mange flere kommet til.
– Jeg har kunder fra hele Østfold, også fra Ski og Oslo. Det er hyttefolk som kjører til Fredrikstad for å bli klippet også utenom hyttesesongen, forteller han.
Kundene hans er fra 3–4 til 85 år. De yngste kan få oppleve tryllekunstene hans; de eldste får en kopp kaffe og en prat – om de ønsker det. Farhad Bazargan er en god menneskekjenner. Etter to setninger vet han om kunden er glad i å prate om vær og vind, eller om praten skal holdes på et minimumsnivå.
– Jeg har mangeårige kunder som jeg ikke engang vet hva jobber med. De kommer inn, setter seg i stolen, forteller hva de ønsker, blir klippet, betaler og går. Jeg må være som en radio: kunne veksle mellom ulike frekvenser. Én kunde er 107,7, en annen er 86,5. Begge skal kunne trives hos meg, forteller Farhad. Han vil gjerne takke gamle og nye kunder for at de velger å komme til ham.
Utenfor den lille salongen er det alltid noe å se på. I rolige øyeblikk nyter han å se ut på folk og biler, gå seg en tur eller klimpre på gitaren som står i hjørnet. Ansatte har han ikke.
– Jeg vil ikke utvide. Så lenge helsa holder, vil jeg drive for meg selv, sier Farhad Bazargan, mens neste kunde klinger inn gjennom døren.