30 år etter debuten i 1990 har Fredrikstads eget CC Cowboys vært i studio for å spille inn sitt tolvte studioalbum. Vi har tatt en prat med frontfigur, vokalist, gitarist og låtskriver Magnus Grønneberg om karrieren, byen og fremtiden.
– Jeg fikk den ferdige LP-en hjem i går, så i kveld skal jeg sitte og høre gjennom hele albumet. Magnus Grønneberg har tatt den korte turen til kafé ØKS, et steinkast fra boligen på Cicignon, og har rigget seg til med en kopp kaffe. Albumet han snakker om, er Elsket for alltid, altså nettopp ankommet fra platepresseriet og klar for butikkhyller og strømmetjenester fra den 2. oktober. For Magnus har innspillingen også representert et gjensyn med starten i 1989.
– Vi har spilt inn plata i Athletic Sound i Halden, med Kai Andersen bak spakene – akkurat som med Blodsbrødre, som var den første skiva vi ga ut, forteller Magnus. – Det var ni måneder etter at vi starta bandet, og plutselig hadde vi platekontrakt, låter på hitlistene og turnerte Norge rundt. Det var en nesten uvirkelig start, men det ble iallfall tidlig klart at det var dette jeg skulle leve av, sier artisten.
Etter at bandet, som i starten besto av Magnus, broren Anders Grønneberg, Agne Sæther og Trond Berg, plukket opp instrumentene og begynte å øve på Elgo på Vaterland, gikk ting fort. Virkelig fort.
– Vi lånte 30 000 kroner for å spille inn i studioet i Halden, og Kai (Andersen, red. anm.) syntes dette låt så bra at han ville at et plateselskap skulle høre det. Eivind Rølles i EMI var klar, og resultatet ble altså Blodsbrødre, som kom ut sommeren 1990, forteller Magnus. Platen solgte 80 000 eksemplarer det året, og grunnlaget var lagt for en rockekarriere av det sjeldne slaget.
– Mange av de mest kjente CC Cowboys-låtene er med på Blodsbrødre, og ble sluppet som singler – «Harry» og «Vill, vakker & våt» er på den skiva, og det er fremdeles blant våre mest spilte låter, sier Magnus. – Det tok helt av, og det var rett ut på turné, 70–80 konserter. Det var som en serie drømmer som gikk i oppfyllelse – først bare det å starte band, så drømte vi om å spille inn plate, så drømte vi om platekontrakt, og så drømte vi om å stå på scenen ... Alt gikk i oppfyllelse på så utrolig kort tid.
Magnus og bandet skulle snart få merke at den nye virkeligheten krevde mye. Plateselskapet ville utnytte situasjonen maksimalt, og i tre år gikk det slag i slag. Ny plate i 1991 – Rock’n roll ryttere – mer turnering, og så innspilling av Tigergutt med utgivelse i 1992. Etter tre år hadde CC Cowboys gitt ut tre album, og Magnus hadde fått tre barn.
– Det var et utrolig kjør, og selvsagt veldig moro. Men det kostet mye energi og krefter, konstaterer Magnus. – På den tiden var plateselskapene fulle av halvstuderte røvere som elsket musikk, men som kanskje ikke var så nøye med å sette grenser og passe på artistene. I dag hadde det nok vært annerledes.
Men uansett, som han sier, han klarte å betale regningene fra dag én, og i dag, tretti år senere, er det en reflektert og erfaren musiker som sitter på den andre siden av bordet på ØKS. Ikke minst har han vært med i en periode som har snudd opp-ned på musikkbransjen. Mange ting har forandret seg.
– I dag er plateselskapenes rolle en helt annen enn før, og plater og CD-er er mest som visittkort, noe som skaper oppmerksomhet. Folk strømmer musikk, og det har både gjort at selskapene ikke lenger satser på hele album, men enkeltlåter. I tillegg er strømmetjenestene så billige at vi som lager musikken nesten ikke tjener noe på at den spilles. Artister i dag har konserter som sin viktigste inntektskilde, konstaterer Magnus.
Og så kom Covid 19 og konsertbråstopp. Den planlagte Norgesturneen med CC Cowboys måtte utsettes til 2021, og det så ut som om det kunne bli en veldig lang sommerferie. For Magnus ble åpningen for konserter med 200 tilhørere avgjørende.
– Det er et format som ikke kan forsvares med bandet, men som soloartist har jeg faktisk holdt konserter i hele sommer, sier han, men presiserer: – Kultursektoren har blitt rammet veldig hardt. Det går ikke bare ut over artistene, men alle som er engasjert, fra lydteknikere og sjauere helt til han karen som gir deg nøkkelen til garderoben. Her har myndighetene reagert både seint og svakt, og jeg tenker på alle kolleger som er rammet. Det er mye fortvilelse der ute.
Elsket for alltid ble spilt inn før viruspandemien, men én av låtene på plata er spilt inn etterpå, og handler om den nye situasjonen. – «Nå tar vi vare på hverandre» skrev jeg på en kveld etter å ha sett en reportasje om Frelsesarmeen. De fortalte om helt nye brukere, folk som plutselig ikke har råd til å kjøpe mat. Det er en låt som er tilegnet dem med lavest stemme, sier Magnus.
I dag er det en takknemlig artist som kan se tilbake på en lang karriere, samtidig som blikket alltid er rettet fremover. Men hvordan holder man egentlig koken som kunstner, år etter år? Hvor henter man inspirasjon?
– For meg handler det om å forholde meg til verden rundt meg, folka, det som skjer. Å ha følehorna ute, det er så mye som skjer rundt deg hvis du bare klarer å koble deg på det, sier Magnus. Hjembyen Fredrikstad har betydd mye. – Det er klart jeg er veldig glad i Fredrikstad, og faktisk litt stolt. Det er en fin by, som alle sier, og det er min by, det er her jeg er fra, her jeg har vokst opp. Det er Fredrikstad som har formet meg, og det tror jeg er viktig for alle kunstnere, sier Magnus, som forteller at albumtittelen Elsket for alltid er inspirert av en graffiti han har sett i Fredrikstad sentrum.
– Samtidig som åpenheten mot verden og omgivelsene har mye å si, handler det også om å komme inn til et sentrum, noe inni meg selv som jeg vil uttrykke. Det er vanskelig å si det særlig klarere enn det. Det er en indre søken, og jeg ser mest fremover. Jeg har på en måte satt meg på et tog som aldri kommer fram, ikke sant?
Elsket for alltid slippes 2. oktober. Før den tid er flere låter fra albumet å finne på Spotify. I tillegg til ny plate, har bandet også sluppet en CD-boks med 11 remastrede CD-er og ett nytt live-album. Boksen er også tilgjengelig som remastrede vinylplater.