Med salg i blodet er Line Jeppesen full av pågangsmot når hun nå tar over som ny sentrumsleder. Hun tenker på seg selv som en motivator, der målet er å motivere byens innbyggere til å velge sentrum fremfor andre handelsarenaer.
Line Jeppesen er født og oppvokst i en kjøpmannsfamilie, der den faste søndagsturen ikke var en tur i skogen, men besto i å preppe butikken for kommende uke. Hun har alltid vært med faren i butikken og alltid syntes det var morsomt. Helt fra hun hadde som oppgave å dele ut twist til kunder på julaften som fireåring, et kjært juleminne, til å gå gradene via flaskis til kasse.
For etter mange år i familiens butikk, var det ingen tvil om hvilken vei Line skulle gå. Hun tok en Bachelor ved Norges Varehandelshøyskole, med Sentrumsledelse som spesialisering. Lite visste hun da hvor godt det skulle komme med senere.
Etter endt utdannelse fikk hun jobb i markedsavdelingen hos Rema 1000 på hovedkontoret i Oslo. Noen år senere brakte kjærligheten Spydebergjenta til Fredrikstad og åtte år i markedsavdelingen i Fredriksstad Blad. Deretter videre til en veldig lærerik periode hos Brynild.
– Men jeg hadde jo alltid hatt lyst til å drive butikk da, være tilstede der alt skjer. Så når muligheten åpenbarte seg, ble jeg kjøpmann på Evjekaja. Hard jobbing som jeg lærte veldig mye av, og som jeg aldri ville vært foruten. Jeg er stolt av resultatene vi skapte og jeg liker å tro at lysten driver verket. Men med en mann som også er selvstendig næringsdrivende, måtte jeg innse at døgnet bare har 24 timer og familielivet faktisk er det aller aller viktigste.
Fra november tok Jeppesen over stafettpinnen som Sentrumsleder fra Stine Ferguson. Med stort pågangsmot. På årets Fredrikstadkonferanse ga hun seg og alle andre et hårete ønskemål: “Handelsanalysen for 2020 viser at det er ukult å handle i Sverige”.
– Jeg innser jo at jeg ikke kan snu svenskehandelen alene, men det handler om å vise pågangsmot som ny, bevisstgjøre hvor mange som egentlig handler der, og hvor mye det vil si om de heller handlet her. Hovedmålet er jo å få flere folk til sentrum, og det er mange veier inn til det, uten at det er noe revolusjonerende nytt; vi trenger å fylle butikklokalene og drive med kontinuerlig byutvikling. Mange nye konsepter er på vei inn, og fundamentet er nå så sterkt at vi tåler at en kjede som TGIF ikke kommer likevel.
Sentrumslederen er klar på at det er store sko å fylle etter forgjengeren:
– Jeg ser på det som et fundament. Det er jo ikke jeg som er sentrum eller at det er mitt sentrum. Jeg skal være en motivator. Fundamentet har gjort at vi har med oss en flott verktøykasse som hjelper oss på vei, som tellere og det unike samarbeidet med gårdeiere og næringslivet. Å kunne sparre med en av de største gårdeierene (Ryen) gjennom den forrige sentrumslederen er heller ingen ulempe avslutter hun før hun haster videre til neste møte.