Det siste året har utløst en kreativ bølge i sentrum for å møte den nye hverdagen med unntakstilstand. Vi har sett nærmere på hvordan byens moteforretninger har tatt utfordringen på strak arm – kanskje vi finner en stor gevinst i form av satsning på netthandel med lokal vri?
Det ligger mye i overskriften. For Fredrikstad har et næringsliv som er vant til omstilling. Fredrikstad ligger helt perfekt til; porten til Norge og veien til Europa - og Fredrikstad-folk er vant til å samhandle internasjonalt. Tenk bare på alle nisjepregede og verdensledende bedrifter som finnes i byen. Nå må det omstilles igjen og det er derfor tiden for å ta ansvar for lokalsamfunnet. Ved å redde bedrifter i form av netthandel, matkasser, varelevering og take-away.
Regionsdirektør i NHO Viken Oslo, Nina Solli er klar i sin sak. Nå er det alle mann til pumpene:
– For å bevare det lokale næringslivet og handelsstanden til etter pandemien, bør du nå handle på nett lokalt under nedstengingen. Sjekk om butikken du vanligvis handler hos i Fredrikstad har egen nettbutikk, og handle der, oppfordrer Nina Solli.
Butikkdriverne reiser rundt til showroom i inn- og utland på innkjøp, og handler inn kolleksjoner som skal selges i sin butikk. De plukker nøye ut de plaggene de mener kundene har enten behov for, lyst på, eller bare må ha.
– Vårt fokus er ikke å ha flest mulig merkevarer, men vi skal heller være gode på de merkevarene vi har. Dette gjør at vi får et godt samarbeid med våre leverandører for å kunne gi kundene våre best mulig utvalg på de merkene vi har. Vi er også opptatt av å benytte oss av lokale leverandører, eks. ved å gjøre innkjøp hos Syversen AS, agentur for Muchachomalo og Panos Emporio, eller emballasje fra Rikter Svendsen AS. Står vi bedriftene sterke sammen, vil dette være positivt for Fredrikstad, forteller Rino Hansen, i butikken ved samme navn.
Det er ikke småtteri hva du kan finne av merkevarer og kule klær i Fredrikstad. Lista er evighetslang. På STØY har de gått til innkjøp av helt nye merker – for å tilby deg en bit av verdens motehus.
– Det er tre merker vi har veldig tro på og som er «up and coming» internasjonalt er: Birgitte Herskind, Les Coyotes De Paris og Envelope, sier Karianne Ødmann i STØY.
Hvis du trodde at det å drive butikk var en enkel jobb så må du tro om igjen. Kristian Kristiansen på Boomerang vil alltid sørge for det beste for sine kunder. Han er nøye, kvalitetsbevisst og vet stort sett hva kunden vil ha.
– Når vi skal ha inspirasjon og gjøre innkjøp så begynner vi ute på de viktigste internasjonale messene for oss. Firenze og Pitti Umo i Italia. Da får vi det store overblikket, og observerer moten – før vi reiser videre til København og på de nordiske og skandinaviske messene. Vi avslutter innkjøpsrunden hos de norske leverandørene. Så evaluerer vi og tenker på hva våre kunder i Fredrikstad vil ha. Da får vi en fin symbiose – som en trakt, hvor hvert plagg er veid og målt, i forhold til pris, farger og kvalitet, og som vi enten vet at kunden vil ha eller ikke visste at de ville ha, forteller Kristian Kristiansen på Boomerang.
– Det skal dras på litt hos oss. Det skal ikke være noen forskjell på å gå inn i en butikk i Fredrikstad som i London, Milano og New York. Vi skal ha varer fra hele verden, sier Kristian Kristiansen entusiastisk.
Hos Ce-ci strekker de seg langt for at du som kunde skal bli fornøyd. De kommer til og med hjem til deg.
– Vi har en god kunde som vi hjelper med å fornye garderoben til hver sesong. Da drar vi hjem til henne og omorganiserer klesskapet hennes, og mikser sammen det nye hun har kjøpt med plagg hun allerede har i skapet, forteller Marthe Emilie Gudsen.
Visste du for eksempel at Rino Hansen stiller opp som personlig assistent hvis du har ekstremt dårlig tid?
– Dette er kanskje ikke noe vi utfører daglig, men det kan nevnes at vi har tatt noen turer på Vinmonopolet for kunder mens de har vært opptatt i prøverommet og det er tre minutter igjen til polet stenger, forteller Rino Hansen.
Og ofte er det godt å ha noen å prate med. Det er STØY et godt eksempel på:
– Etter 10 års fartstid i STØY har det utviklet seg gode vennskapsbånd med faste kunder, spesielt nå i denne tøffe tiden, som vi setter veldig stor pris på. De har heldigvis kommet inn og pratet med oss jevnlig, som har gitt oss et ekstra driv og gir, forteller Karianne Ødmann ved STØY.
Skulle det være den dagen hvor ting ikke skal gå galt og det likevel skjer, er Ferner Jacobsen en god venn i nød. Har du ekstra dårlig tid, blir de med deg på transportetappen.
– En gjeng med forlovere ankom butikken på vei til kirken; de klarte ikke knyte sløyfene sine - det fikset vi kjapt. Eller den gangen en brudgom hadde et uhell med smokingen på den store dagen. Vi sydde og fikset på vei til kirken, og det gikk bra, han rakk det, forteller Kjersti Jensen i Ferner Jacobsen.
– Vi fikser det meste, og strekker oss så langt det lar seg gjøre for våre kunder. Ingen problemer eller utfordringer er for stort eller for lite, poengterer Kjersti Jensen.
Boomerang i Fredrikstad er et yndet mål for mange hytteeiere i kommunen og nabokommunen. Noen av kundene er Osloborgere som har sett seg lei av dårlig service i hovedstaden. Og legger gjerne hele klesbudsjettet igjen i Fredrikstad.
– Det var en kunde som kjøpte en dress som måtte tilpasses på lengden på ermer og bein. Plutselig en dag ringer han og innser at han har bommet på datoen. Han skal på forretningsreise til New York kl. 05.00 dagen etter og vil gjerne ha med seg dressen. Vi kaster oss rundt, får sydd dressen. Så kommer leveringen – han er på hytta på en øy utenfor Hvaler. Så jeg kaster meg i bilen kl. 23.00 og kjører ut til Hvaler. Derfra får jeg lånt en robåt og rodd ut til han med dressen pent innpakket i en dresspose. Overlevering på en brygge i halvmørke slår det meste. Mens jeg ror tilbake tenker jeg at «her har jeg toppet det litt med eksotisk service». Og mannen var helt klar på at dette hadde aldri kunnet skjedd noe annet sted enn i Fredrikstad, forteller Kristian Fr Kristiansen hos Boomerang.