Lykke-følelsen

Nanna Hoberg vet av erfaring at Lykke kan kjøpes for penger.

Lykke-følelsen
Mote Gründer Utgivelse: Vår 2017 Foto: Tom-Egil Jensen
Tekst: Helga Johanne Størdal

20. oktober i fjor fikk 22 år gamle Nanna Hoberg telefonen som forandret livet hennes. Lykke-gründer Lilliann Galborgen gikk rett på sak: Om hun kunne tenke seg å kjøpe og overta Lykke-butikken i Fredrikstad? Nanna hadde nylig sluttet i alle jobbene sine for å kunne konsentrere seg om studiene i markedsføring og salgsledelse i Oslo. Men tilbudet fikk hjertet til å banke fort og hardt. Hun bare måtte si ja.

10 års erfaring

Men så er det ikke alle 23 år gamle butikksjefer som har 10 års arbeidserfaring.

- Jeg begynte å jobbe i Lykke i Halden da jeg var 13, forteller Nanna Hoberg. Siden det har jeg jobbet i butikk og solgt klær og vesker. Og godteri, smiler hun.

Ved siden av har hun studert, og i mai er hun ferdig med en bachelor. Hun innrømmer at det blir fint å bare kunne fokusere på sjefsjobben. Februar er den store innkjøpsmåneden med reiser til Paris, København og Oslo. Kombinasjonen med studieinnspurt på Høyskolen Kristiania var litt i overkant.

- Jeg har måttet parkere alle de gode ideene mine en liten stund, det er så mye jeg vil gjøre som jeg ikke har hatt tid til å gjennomføre nå. Men jeg gleder meg sånn til å kunne bruke all tiden på dette! Jeg bobler over av ideer og sitter bare og hopper i stolen, dette er så gøy, sier hun entusiastisk.

Ettersom Nanna har studert og jobbet parallelt, er hun veldig bevisst på hva i studiene som er relevant i jobben. Og det er egentlig alt, forteller hun, særlig glad er hun for økonomi-delen av studiene, som hun får bruk for hver eneste dag. Og hun liker å teste ut i praksis de salgsstrategiene hun lærer gjennom studiene. Men det er ikke alt som trengs i sjefsstolen som kan læres på skolebenken.

- Pågangsmotet er nok noe av det viktigste jeg har med meg inn i jobben. Jeg er nok over gjennomsnittet positiv, det kommer godt med. Så har jeg selvfølgelig alltid hatt en sterk moteinteresse, og jeg er veldig trygg på hva jeg liker, så jeg stoler på at de valgene jeg gjør på innkjøpene er riktige for butikken. Men vi er et team på tre her i butikken. Vi er jevnbyrdige, de andre to er også med på avgjørelser. Forskjellen er at jeg har det siste ordet og ansvaret når det kommer til stykket. Jeg kjenner den forskjellen på kroppen: Selv om jeg ikke er i butikken hele tiden, har jeg alltid butikken i hodet. Men det kjennes helt riktig. Jeg er nok mye voksnere inni enn jeg ser ut utenpå, smiler hun.

Ikke i mål

Nanna Hoberg føler seg veldig hjemme både i butikken og i Lykke-konseptet. Og målet er at kundene skal ha den samme opplevelsen. At et besøk i butikken hennes skal gi Lykke-følelsen, at kundene skal føle seg fine tvers igjennom, også i hverdagen. Og følelsen skal være overkommelig for alle, her skal det finnes varer på ulike prisnivåer. Alle skal kunne finne det lille ekstra hos Lykke. Samtidig skal kundene føle seg ivaretatt og sett av de ansatte i butikken. Med denne oppskriften har Nanna stor tro på at Lykke-følelsen vil kunne vokse ytterligere. For selv om jentedrømmen om egen bedrift er gått i oppfyllelse, er den unge butikkeieren på ingen måte i mål.

- Målet for 2017 må jo være at Lykke-kundene skal være fornøyde, og gjerne at de blir enda flere. Jeg vil bruke Lykke-konseptet for det det er verdt og gjøre det til mitt eget, kanskje skriver jeg bok om det første året etter hvert? Og på sikt vil jeg åpne en butikk nummer 2. Kanskje er Oslo klar for Lykke-følelsen om et par år, sier Nanna.L