Lune jordfarger, myke ullkvaliteter og «casual sportswear» – høstens motebilde er preget av at stadig færre av oss trekker i dress eller drakt til hverdags, mener Kjersti Jensen hos Ferner Jacobsen Fredrikstad.
Etter en sommer med fullt trøkk, er Ferner Jacobsen-butikken i Fredrikstad i ferd med å gjøre plass for høstnyhetene. Daglig leder Kjersti Jensen forteller om en stadig tydeligere trend: Nordmenn kaster dressjakken til fordel for ledigere og mer komfortable antrekk.
– Vi merker en tydelig trend. Antallet yrker som krever dresskode er færre og færre, og dette avspeiler seg selvsagt i hva vi selger. Cardigans og gensere i tynne merinoullkvaliteter er på full fart inn, sier Kjersti. – For herre gjelder fortsatt bukser i smale snitt, og slim fit-skjorter. Det er lenge siden en skjorte var en skjorte, smiler hun.
Fargevalget for høsten er diskré og klassisk, og domineres av jordfarger, grønt og blått. Stilen er som nevnt casual, og det er lov å velge joggesko til dressen, sier Kjersti. – Dette er en trend som har pågått over mange år, og som vi har fulgt tett, sier hun.
Det samme gjelder damemoten. Også her er komfort og ledige plagg en viktig del av motebildet. Joggedressen, som tidligere var forbeholdt hjemmet, er i ferd med å innta gatebildet. En annen tydelig trend er at støvler med kraftige såler er tilbake for fullt.
– Det er nok 80-tallets sans for kraftige former som viser seg her, men i litt annen utførelse, sier Kjersti. – Fargemessig ligner damemoten herrene, det er jordfarger som dominerer, men damemoten går mer i dype rødfarger, sier hun. Og mens herrene helst kler seg i lette og tynne ullkvaliteter, er det i tillegg den tunge, tykke strikkegenseren som man drukner litt i, som gjelder for damene.
– Den tynne merinoullgenseren er tilbake for fullt, med både rund hals, v-hals og høyhalset. Det er aktuelt både for kvinner og menn, sier Kjersti.
I et varmere klima med mindre vinterkulde, er tynnere jakker og regntøy i vinden som aldri før.
– Vi har kanskje mindre bruk for den tykke dunjakken og kan klare oss med tynnere plagg. Regncapen fra norske Blæst er et eksempel på et it-plagg som vi nesten ikke kan skaffe nok av. I det hele tatt ser vi at norsk design gjør det stadig skarpere i konkurransen, sier Kjersti. – Praktiske plagg som er tilpasset norske forhold er i vinden som aldri før, legger hun til.
Det var for nesten femti år siden at daværende Finn Røising herreekvipering ble kjøpt av familiebedriften Ferner Jacobsen. I dag er butikken en av tre Ferne Jacobsen-forretninger i Norge, og samarbeider med de øvrige om innkjøp og sortiment, selv om driften er selvstendig. I tillegg har bedriften bygget opp en avdeling for nettsalg som blir stadig viktigere, forteller Kjersti.