Lite bryggeri med store smaker

– Fredrikstad må jo ha sitt eget øl! Tormod Stene-Johansen er klar i sin tale, og sammen med medgründerne i Nøisom bryggeri har han sørget for nettopp det. Fra lokalene på Øra sender entusiastene ut varer til hele Norge – og de har visjoner om å vokse.

FMV Foto Kjell Jørge Holbye Vår 2021

Vi møter styreformannen sammen med medgründer og markedssjef Pål Pettersen og driftsansvarlig Mikael Wenzell i bryggerilokalene som ligger i den gamle margarinfabrikken til DENOFA på Øra. Eventyret Nøisom startet med at to lokale forretningsdrivende smakte en del av ølet som var brygget av Fredrikstad Håndbryggerlaug sine entusiaster i 2012. – Vi fikk bakoversveis av nivået på ølet som ble produsert lokalt, og da Vinmonopolet i Gamlebyen ble lagt ned, tenkte vi at her kan det bli et fint mikrobryggeri, forteller Stene-Johansen. – Vi stiftet Fredrikstad Mikrobryggeri AS 12.12.2012 med tanken om at dette selskapet skulle kjøpe det gamle polet og starte bryggeriet, men når Pål og Stig Lundh inspiserte lokalene, skjønte jeg at jeg ikke helt forstod hva et skikkelig bryggeri dreide seg om.

– Det var klart for oss med en gang at lokalene til Vinmonopolet i Gamlebyen ikke var noe velegnet sted å drive bryggeri, slår markedssjef Pål Pettersen fast. – Med trailere på vei ut og inn hele dagen, tunge jekketraller med korn og flasker, og med det store behovet for vannleveranser som er nødvendige for et bryggeri, lå forholdene dårlig til rette i et vernet bygg, sier han. Svaret ble industriområdet på Øra – der tilgangen på vann og andre rammebetingelser for industriell produksjon lå til rette på en helt annen måte. I dag har bryggeriet syv ansatte og leverer nærmere 25 produkter til butikker og Pol fra Kristiansand til Tromsø – i tillegg til barer og restauranter.

– Nøisom-navnet har vi hentet fra Nøisom gård. Det første ølet vi lagde ble brygget i bryggerhuset til Stig som bor på en tomt som er fraskilt fra Nøisom gård, forteller Stene-Johansen. – For oss er det lidenskap for øl og lokal identitet og ikke minst det gode håndverket, som er drivkraften, understreker han. – Visjonen vår enkel, men forplikter: Vi skal skape gode smaksopplevelser, sier han. – Det forplikter oss overfor både kunder, investorer, lokalsamfunn og nasjonale myndigheter om hvordan bedriften skal drives. Kvalitet og oppmerksomhet i alle ledd, understreker han. Nøisom ønsker å lage smaksopplevelser for folk tør å prøve noe annet enn industriøl, vanlige folk som vil ha litt mer smaksopplevelser til hverdag og fest. Det bør ikke være sært, men det skal være ekstra godt.

Nøisom Fusion

Mange forbinder kanskje håndverksbryggerier med ølkjennere og spesielle smaker. Nøisom er tydelige på at de vil nå lenger ut til folk flest, og nylig lanserte de den nye produktlinjen Nøsiom Fusion. Her begir vi oss inn i en del av øl universet som er litt nytt. Det syrlige ølet tilsatt frukt- og bærkomponenter kan med hell nytes som alternativ til prosecco, sider og rusbrus, forteller Mikael Wenzell.

– Vi lar ølet syrne med melkesyrebakterier i kokekjelen i tre døgn, og så tilsetter vi forskjellige smakstilsetninger – selvsagt rene naturprodukter i form av fruktpureer, forteller han. Resultatet er en frisk og lett øltype som egner seg utmerket som for eksempel velkomstdrink. – Så langt har vi lansert tre smaksvarianter: blåbær, pasjonsfrukt og sitrongress, samt rips og rabarbra – Ølen er tenkt servert i vinglass, gjerne med isbiter og litt garnityr. Det er en annen måte å drikke øl på, så er vi spente på hvordan nyskapningen vil bli tatt imot, sier Pettersen.

– Når vi skaper nye smaker, er det avgjørende at vi hele tiden holder tilbake og legger til litt og litt, forteller han. – Det er alltid mulig å tilsette mer av en ingrediens, men umulig å fjerne den igjen så snart den er blandet inn, understreker han

Nytt av året er også en utvidelse av serien med tonic. Med stadig sterkere fokus på gin, og med en lang rekke kvalitetsmerker på markedet, var det blandevannet Nøisom ville fokusere på.

– Hva er egentlig vitsen med å blande kostbar, håndverksprodusert gin med dårlig blandevann? En godt bygd GT er jo fremdeles mesteparten tonic, sier driftsansvarlig Mikael Wenzell. – Med Tundra Tonic serien har vi lagt vekt på runde, milde smaker som er ment å komplettere smaksbildet rundt ginen, og har landet på tre smaksvarianter, sier han. I tillegg til den originale tonic-en produserer Nøisom varianter med smak av slangeagurk og tindved, et bær som vokser langs fjordene på Østlandet og Trøndelag.

Lokal forankring

Kjærligheten til Fredrikstad og den lokale forankringen preger tenkningen hos Nøisom. Det gjelder ikke bare navnet, men også samarbeidet med lokalt næringsliv om for eksempel design.

– Vi er opptatt av å spille på lag med byen og bidra til å gjøre den enda bedre, sier Tormod Stene-Johansen. – For eksempel er Tundra-serien designet av Gro Børresen i Oktav reklamebyrå, og det er Fredrikstad-firmaet Studio Geist som står bak det grafiske uttrykket på Fusion-etikettene. – Fusion er også et eksempel på at vi er opptatt av innovasjon, og av det å introdusere godt øl til grupper som ikke er tradisjonelle øldrikkere. Det er et kvalitetsprodukt som vi går ett hundre prosent god for, sier Stene-Johansen.

Tro mot sine verdier

For ansvarlighet er en dyd av nødvendighet når man driver i bryggeribransjen. Øl er og blir en sterkt regulert vare, og Nøisom er seg sitt ansvar bevisst.

– Vi er ekstremt opptatt av å holde fast i et verdigrunnlag som vi har definert med ordene nysgjerrighet og skapertrang, ansvarsbevissthet, engasjement, tillit og glede. Nøisom er et overskuddsfenomen, og skal reflektere vårt ønske om å skape positive verdier – for oss selv og byen vår, ikke minst for kundene våre sier Stene-Johansen. – Verdiene våre skal kort sagt gjennomtrenge alt vi gjør, sier han.

Øl er kultur og historie, og et smaksbilde som er variabelt nesten i det uendelige. Men det er også hard jobbing, forteller driftssjef Wentzell. – Det handler om beinhard jobbing med mange tunge løft gjennom hele dagen, sier han. – Og ikke minst presisjon – alt fra rekkefølge på ingredienser, temperatur på koken og koketid for hver enkelt smakskomponent – det er mye å passe på, og det krever nøye planlegging og dyktige håndverkere, understreker han.

Og som et ekte håndverksprodukt smaker det kanskje ikke helt nøyaktig det samme fra batch til batch. Det er markedssjef Pettersen fornøyd med.

– Nøisom øl skal bære litt preg av å være et håndlagd øl. Da blir små variasjoner uunngåelig – men vi er selvsagt opptatt av å treffe med typeriktige smaksbilder, sier han. – Men noe glatt industriprodukt er vi ikke opptatt av å lage.

Så nå ruller millionene inn, tenker leseren kanskje. Fullt så rosenrød er ikke virkeligheten for karene på Øra.

– Vi gjør ikke dette for å tjene de store pengene sier markedssjef Pettersen. – Likevel er det klart at et visst overskudd er nødvendig for å kunne drive på det kvalitetsnivået vi er opptatt av. Regnskapet viste svarte tall i 2020, og vi har forventninger om det samme i 2021. Så vi er på vei. Det er en spennende reise å gjøre hobbyen til levebrød, sier han.