I dekoratør Per Hagens skattkammer finnes gjenstandene som får folk til å stoppe opp.
På vår vei gjennom sentrumsgater og kjøpesenter passerer vi stadig vindusutstillinger og tablåer med produktreklame. Noen av dem enser vi knapt, mens andre frister oss til å ta en nærmere titt.
– Målet med dekorasjonsutstillinger er å få oppmerksomhet fra publikum – at de stopper opp og ser, forteller Per Hagen.
Hagen er dekoratør av yrke. Han lager utstillinger og dekorasjoner for butikker, messer og kjøpesentre, og han holder kurs i vindusdekorasjon. Fra sin base i Fredrikstad sentrum betjener han kunder både lokalt, i Norge for øvrig og videre utover i Nord-Europa.
Her hjemme er det Boomerang, Gaarder Sport og Frisørmester Vidar Jacobsen som av og
til har Per Hagens signatur på utstillingsvinduet.
– De meste spennende utstillingene lager jeg for klesforretninger. Da står jeg
friere visuelt til å lage noe morsomt, forteller han.
– Jeg blir inspirert av blant annet filmer og politikk.
Per arbeider ikke med kompliserte skisser av hvordan en utstilling skal se ut. Han får som regel en idé underveis i møtet med kunden, og fyller på denne med inspirasjon fra kataloger og, tja, hva som helst annet. Når han konkret går i gang med å lage utstillingen hos kunden, begynner han på bunnen, bokstavelig talt.
–Det første jeg gjør, er å vaske – gulvflater og vinduer. Deretter etablerer jeg «scenegulvet» med et teppe eller gulvbelegg som passer for utstillingen. Til en industriutstilling kan jeg for eksempel legge et gulv av noe som ser ut som skitten sement. Deretter etablerer jeg bakveggen, før jeg setter opp varene sammen med dukker og andre dekorasjonseffekter. Til slutt rigger jeg lys og stiller det inn som om det var på en teaterscene, forteller han.
En dekoratør må være allsidig og ha god kunnskap om interiør, belysning og dekorasjonsobjekter. Å være en kløpper med hammer, sag og elektrisitet er heller ingen ulempe.
– Jeg må gjøre alt selv.
Men han holder på. Siden han tok sin utdanning som dekoratør i Tyskland på 1970-tallet, har Per Hagen laget tablåer, dekorasjoner og utstillinger. Imens har trendene kommet og gått.
– Samfunnet endrer seg hvert 15.–20. år. Trender kommer tilbake igjen, men i en
annen form, forteller Per.
Minimalismen, som har regjert de siste 15 årene, har dessverre vært dårlig butikk for
dekoratører. Hvite vegger og rene flater gir ikke mye rom for frodige
dekorasjoner. Men Per Hagen har et såpass stort kontaktnett at ordrene stadig
tikker inn.
– Det er jo så gøy, dette. Jeg liker det kreative og det praktiske, sier Per Hagen.