Interessen for kortreist kvalitetsmat direkte fra produsent er stadig økende. REKO-ringen Fredrikstad er et svar på stadig større etterspørsel etter førsteklasses produkter fra regionale småskalaprodusenter, med Facebook som salgskanal. Vi ble med på utleveringsdag i Gamlebyen.
Det hele startet i Finland, der Thomas Snellman etablerte REttferdig KOnsum (REKO) i 2013, som en måte å stimulere til direktesalg av matvarer fra produsent til forbruker. Konseptet ble introdusert i Fredrikstad i 2017, og i dag tilbyr flere titalls produsenter sine varer til kvalitetsbevisste forbrukere via Facebook.
Annen hver torsdag i partallsuker skjer det: Småskala-produsenter fra hele regionen setter hverandre i stevne på torget i Gamlebyen, der ivrige kunder venter på å overta fristende poser med friske grønnsaker, ferske egg, kvalitetskjøtt og fersk fisk – eller hva med noen skåler med ekte indisk dhal? Her er mulighetene mange.
– Jeg liker å handle flotte produkter direkte fra produsent, sier Marianne Myre, som har stukket innom REKO-ringens utlevering på vei til korøvelse i Sarpsborg. – Særlig nå på høsten er det jo et bugnende tilbud av fantastiske grønnsaker, og i tillegg har jeg kjøpt kombucha, forteller hun. – Dessuten er det fint å møte produsentene og vite litt om hvor matvarene kommer fra, sier hun.
Varene har hun bestilt og forhåndsbetalt via REKO-ringens gruppe på Facebook, der leverandørene presenterer seg og produktene sine. Tilbudet er omfattende og variert, og inkluderer alt fra dielam til iskrem. Rune Klufterud driver Bamsrudlåven på Mysen og er i Gamlebyen med sin prisbelønte gårdsis, basert på egg fra egen gård og melk fra nabogården. Krokanen lager han selv, og jordbærisen er basert på bær fra Askim frukt og bærpresseri. Klufterud forteller at salget gjennom REKO-ringen har vært viktig i en periode da utleie av gårdens selskapslokaler nærmest har stanset opp.
– Omsetningen av gårdsis har tatt helt av, og erstatter nesten bortfallet av utleie, forteller han. Årsproduksjonen på 17 000 liter selger han på dels via REKO-ringen, dels i utvalgte Meny-butikker, men Klufterud setter pris på å selge direkte til forbruker. – Det er jo trivelig å møte kundene, og ikke minst å treffe kolleger. Det er inspirerende, og vi utveksler tips og ideer, sier han.
For Anniken Torkildsen og Solbrekke Gård er REKO-ringen den viktigste salgskanalen. Hun har vært med fra starten for to år siden, og i dag bugner bordet av friske grønnsaker fra egen produksjon i Onsøy. Hun driver gården ved siden av jobben som vernepleier.
– REKO-Ringen gir oss mulighet til å selge produkter i liten skala, og har vært veldig viktig for Solbrekke. Siden ringen ble startet for to år siden, har det vært en rivende utvikling, sier Torkildsen. Mette Norderhaug fra Husmannshagan i Rakkestad er også fornøyd. På bruket som har vært i familiens eie siden 1600-tallet, produserer hun et stort utvalg økologiske grønnsaker. Salget foregår direkte fra gården, til et fåtall gourmetrestauranter i Oslo – og gjennom REKO-ringen.
– For oss er det et poeng å selge mest mulig direkte til forbruker, og REKO-Ringen er perfekt. Det gir oss muligheten til å få det varene faktisk er verdt, samtidig som forbrukeren får grønnsaker av svært høy kvalitet. Det er vinn-vinn, sier Norderhaug. – Det er så utrolig hyggelig å bli kjent med kundene, og det er mange kjente ansikter her etter hvert, smiler hun.
Etter en effektiv halvtime på torget i Gamlebyen har kundene fått varene sine, og fornøyde produsenter pakker sammen. Om to uker er de tilbake – og kanskje du ogs