Etter et år i mer eller mindre nedstenging har nok de fleste av oss et behov for frihet. Og det er nettopp «frihet» som beskriver vår og sommermoten for 2021. Vi har tatt en prat med Fredrikstadjenta Anh-Marthe Storheil, som driver tre selskaper; Storheil Agency, IBEN og STØY Store og jobber med klær og mote hver eneste dag.
Anh-Marthe er en ren suksesshistorie. Og hun er klar på at dersom man brenner for det man driver med kan man nå langt – det er hun beviset på. Hun startet karrieren som ekstrahjelp på Amfi Borg i Sarpsborg når hun var 15 år. Det ga mersmak. Nå driver hun klesagenturet Storheil Agency, klesmerket IBEN og klesbutikken STØY Store på Torvbyen.
– Jeg er nok god på å stå på for det jeg brenner for. Før kunne jeg jobbe 17 timer i døgnet. Nå har jeg et litt mer fornuftig forhold til det, etter at Porter kom til verden for snart 6 år siden, forteller Anh-Marthe.
Nå er vi mettet på testing, pressekonferanser, tiltak, smittesporing og alt annet som har med en pandemi å gjøre. Nå vil vi ha positivitet! Regnbuer og enhjørninger. Kanskje litt naivt – men moten gjenspeiler nettopp dette. Kanskje ikke så banalt, men likevel fargerikt.
– Frihet, flyt, bevegelse, luftig og ivaretagende er stikkord å merke seg. Nå vil vi spre armene og omfavne våren, solen og alle fargene som regnbuen har, forteller hun.
– Fargene som kommer til å prege motebildet for vår og sommeren er melon, rød, grønt og blått. Og mot sommeren vil vi se masse gult, sier Anh-Marthe Storheil, som også er ekstremt dyktig på trendanalyse.
Høsten og vinteren som har vært er det nok mange av oss som har sittet på hjemmekontor med joggebukse og hvit skjorte. Når arbeidsdagen har vært over har vi tuslet bort i sofaen og tullet oss inn i et pledd eller en dyne.
– Det gjenspeilet seg veldig på motefronten også. Vi trigges av det vi står i. Det var mye teddy, kosedresser, hoodies, store dunjakker og «dyna i sofaen» stiler, forteller Storheil. Men disse skal vi nå altså ut av.
– Moten har helt klart en menneskelig påvirkning. Man kler seg ofte etter humøret. Og har man en dag som ikke er så bra så hjelper det ofte å kle seg med noen fargerikt og pent. For hvis du føler deg bedre, blir også humøret bedre, tipser hun.
– Er ikke så lei av noe, for det har vært ivaretagende og deilig med fritidsklær, men jeg lengter etter å føle meg fin fordi jeg savner å pynte meg.
– Jeg tror at individuell stil vil bli mer anerkjent og som vil romme alt, men jeg mener at bruk og kast mentaliteten er svekket, at vi investerer mer i bærekraftige klær i god kvalitet enn vi var villig til å gjøre tidligere..
– Det må uten tvil vært collegedressen og merinoull-settet fra IBEN, forteller Anh-Marthe Storheil som også har måttet ha hjemmekontor visse dager.
Det er ikke helt tilfeldig at det som var populært for mange år siden går igjen. Moten går i tjueårssykluser. Så Ball-genserne som var populære for MANGE år siden er nå tilbake. Noen liker det, andre har enten kastet de gamle genserne og har et svakt minne om tupert hår i samme slengen, de helst skulle ha glemt. Men hvilke trender kommer tilbake denne sesongen?
– Nå kommer de høye støvlettene og støvlene for fullt - i alle varianter. Høye heler og «chunky boots» som vi allerede har sette mye av. Det gjør også at korte skjørt og kjoler er tilbake i motebildet som er en perfekt kombinasjon. Slik som Isabel Marant hadde på sin motevisning. Vi ser mye til blazere, gjerne i sett, dette vil vi også se i alle varianter som «oversized» og «fitted», forteller Anh-Marthe Storheil.
– Det må være «Sawyer vest» med sine iøynefallende print, og «Juan dress» med sin myke kvalitet og farge, sier moteprofilen.
Mens vi handler klær i butikken er Anh-Marthe Storheil i full sving med neste års vår- og sommerkolleksjon. Høst og vinter 2021 kolleksjonen har alt butikkene og innkjøpssjefene vært på innkjøp og bestilt i showrommet. Designteamet ligger alltid i forkant og må på mange måter se inn i krystallkula for å forstå hva du har behov for. Noen stikkord kan hun røpe: frarøvet frihet, hvilke verdier vi har som mennesker, hva står vi for, helhet og det spirituelle.
– Dette med frihet og frihetsberøvelse går igjen. Sjamanisme og det spirituelle aspektet hos oss mennesker, det at vi virkelig har måttet gå i oss selv og granske oss selv for hvem vi er og hva vi gjør. Og hva vi vil bruke denne korte tiden på jorden til, det har vi jobbet med utgangspunkt i. Det går mye på det fysiske og det psykiske. Og kundene kan vente seg grønt, gult, blått og jordfarger for 2022, røper Anh-Marthe.
– Vi henter alltid inspirasjon gjennom Iben sine øyne. Til hennes kolleksjoner skal trendene tolkes gjennom hennes personlighet og verdier.
Og hva slags personlighet og verdier har Iben lurer du kanskje på nå. Iben identifiseres med: «sterk, autentisk, rotfestet, lidenskapelig og fri». Og i årets lookbook – boken som beskriver kolleksjonen står det følgende:
“IBEN is all about female strength and the belief that women make women stronger. Storytelling is a key factor in each collection and is communicated by “color story, fabrics, prints and silhouettes. The designs tone of voice is tomboy mentality” – meaning taking an unpretentious twist on fashion that emphasizes laidback styling, functional garments and a freed mindset”.
Fra: Fredrikstad
Bor: Fornebu, Bærum.
Alder: 35 år
Sivilstatus: Mamma til Porter på 6 år
Erfaring: Jobbet i klesbransjen siden 2006. Flere år med retail i Bestseller, og engros i IC companys som Country Manager (landssjef) for varemerket Saint Tropez.
Eier av: Klesagenturet Storheil Agency, klesmerket IBEN og klesbutikken Støy Store i Torvbyen Fredrikstad