Lyden av Ducati

Så lenge Patrik Holmberg kan huske, har Ducati-motorsykler vært hans største lidenskap.

FMV Foto Helga Johanne Størdal Sommer 2017

Lyden av Ducati kan snu en dårlig dag, og han kjenner hver minste detalj hos alle modellene. Det er ingen tilfeldighet at akkurat han fikk telefon fra Eker Performance en vakker dag i 2011, og at akkurat han har fått bygge opp et av landets fire Ducati-sentre. For Patrik Holmberg er Ducati livet.

- Det er ingen tydelig linje mellom jobb og fritid, nei, innrømmer han. Det er Ducati som gjelder hele veien. På jobb driver jeg rådgivning og guider kundene til den rette sykkelen. På fritida skrur jeg på en av de fire Ducatiene mine eller sykler på banen på Rudskogen.

En spesiell feeling

Holmberg er utdannet personbilmekaniker, og han hadde ingen anelse som 16-årig lærling om at han skulle ende opp med å styre en butikk en dag. Men at han skulle jobbe med motorer og sykkel, var han aldri i tvil om, til tross for at ingen i familien hans hadde interesser i den retningen. På spørsmålet om hva som skiller Ducati fra andre motorsykler blir han blank i blikket.

- Det handler om en spesiell feeling. Det er vanskelig å sette fingeren på det, men design er et viktig stikkord, vi snakker jo om en italiener her. Det er akkurat som med Lamborghini og Ferrari, du får den italienske følelsen. Og så har Ducati alltid pushet teknologien litt lenger, de har alltid gått sine egne veier og utvikler produktene sine stadig. De har vært tidlig ute med elektroniske hjelpemidler, antiskrens-system, LED-belysning, ja, med alt. Og så er det lyden, da…

Patrik Holmberg blir nesten høytidelig i stemmen når han snakker om «Ducati-ljudet». Alle som er opptatt av motorsykkel, kjenner igjen den helt spesielle motorlyden på lang avstand. Og hos Eker Performance er alle som jobber med Ducati spesielt interessert. Patrik har håndplukket medarbeiderne sine. Seniormekanikeren hentet han med seg fra den forrige jobben sin i Sverige, de øvrige er mekanikere fra øverste hylle som er lært opp i Ducati-mekanikk. For det kreves stor fagkunnskap for å kunne jobbe med disse syklene. For hver modell blir de mer og mer komplekse, med masse elektronikk. Du skal ikke bare kunne bytte enkeltdeler, du må skjønne hvordan alt henger sammen og hva som påvirker hva. For de mest avanserte reparasjonene har de verktøy som de lenker direkte mot fabrikken i Bologna.

Lidenskap, kunnskap, fellesskap

Da Patrik kom til Eker Performance for seks år siden, hadde de ikke engang butikklokaler til Ducatiene. Han innrømmer at det har vært mye jobb med å bygge opp Ducati-profilen her, at det har kostet mye tid og krefter. Nå har han tre mekanikere i sving på fulltid, og kundene strømmer til fra hele landet. Målet er å bli best på Ducati i Skandinavia, å være det senteret som har mest kunnskap og best service. Alle de ansatte deler den samme pasjonen for Ducati, de er veldig entusiastiske for det de driver med og har det gøy på jobb. Entusiasme er også en fellesnevner for Ducati-eiere flest. Dette er gjerne folk som vil ha noe mer enn bare en motorsykkel, de er spesielt interesserte. Derfor finnes det to Ducati-klubber i Norge. Og sånn er det i hele Europa: Ducati-folket har et sterkt fellesskap.

- Ducati er en livsstil, slik motorsykkel generelt er det. Men det er en myte at det er så dyrt å kjøpe og eie Ducati. De finnes i alle prisklasser, ned til Scrambler-modeller til 120 000, og de har faktisk lave driftskostnader. Og det er mye morsommere å selge en sykkel til en ungdom som har spinket og spart og drømt om sykkel lenge enn å selge den dyreste modellen til noen som bare kan bla opp.

For Patrik gir det mening når han ser andres lidenskap for det samme. Og han gliser fornøyd når han blir bedt om å demonstrere lyden av Ducati…