Hel ved

Hel ved

Hos Chow Burgers ved Stortorvet er det ekte vare som gjelder: kull på grillen, industrilamper fra FMV og det reneste oksekjøtt fra Manstad.

Burgere CityPlan Claes Brink Charles Svensson Utgivelse: Høst 2015 Foto: Tom-Egil Jensen
Tekst: Stine I. Braseth-Ellingsen

Alt fra grunnen

På Chow Burgers satses det på kvalitet:

– Vi bruker høyrygg av okse, som vi får fra Manstad kjøtt. Deres tyske kjøttskjærer er veldig dyktig; han firer aldri på kvaliteten. Burgerne lages av rent kjøtt, vi blander ikke inn melk, egg og lignende. Kjøttet er så rent at det kan spises rått, sier Charles Svensson.

Den som spaserer forbi Chow Burgers, kan svakt kjenne den gode duften av grill. Hamburgerne og tilbehøret stekes på en stor kullgrill som Brink og Svensson har tegnet selv. Tilberedningsmåten gir lite rom for slendrian – varmen må passes hele tiden. Burgerbrødene stekes på stedet, av særdeles kortreiste og ferske deigemner fra søsterkafeen Coffee & Chow noen kvartaler bortenfor.

22 chow09

FMV-historie

Også restaurantlokalet vitner om at eierne er opptatt av ekte vare. Bordene er laget av heltre eik. Fronten på disken er et hundre år gammelt ventilasjonsrør som er klippet opp og brettet ut. Og de arbeidsomme svenskene har jammen sørget for å redde en flik av vår lokale industrihistorie.

– Industrilampene i taket og klokka på veggen var på vei ned i en container på Værste, forteller Brink. Med en bærepose boller fra kafeen fikk de overbevist entreprenøren om at det tilårskomne interiøret fra en FMV-bygning var verdt å ta vare på. Også den massive tredøren inn til kjøkkenet har de hentet ut fra FMV.

22 chow06

Saftig meny

Gorgonzolaost, thai salsa, chorizo, jalapenos, bacon eller klassisk osteburger – kundene kan fråtse i gode smaker og varianter. Fast tilbehør er fries av poteter eller rotfrukter, og ketchup som lages på stedet. De to daglige lederne har som mål å servere de beste burgerne. Mange vil påstå at de lykkes med det.

Et konsept blir til

De som driver med byutvikling og næringsliv, snakker gjerne om «nye konsepter» eller å «hente et konsept til byen». Dette innebærer å etablere virksomhet som ikke allerede finnes på stedet. Det kan være et spisested som skiller seg fra andre spisesteder i byen, en butikk med et bestemt vareutvalg eller en ny type servicetjeneste.

Når en ny virksomhet etableres, er flere personer involvert – som regel en gårdeier, de som skal drifte virksomheten, og eventuelt andre personer.

Slik oppstod restauranten Chow Burgers:

• Sander Grundvig eier gården med adresse Storgata 9. Til lokalene i første etasje ønsket han en restaurant som kunne tilby noe som ikke allerede fantes i byen.

• Han henvendte seg til Claes Brink og Charles Svensson. De etablerte for et år siden den vellykkede kafeen Coffee & Chow i Wessmann-gården ved Nygaardsplassen. Også denne gården eies av Sander Grundvig.

• Grundvig spurte Brink og Svensson om de hadde noen ideer for lokalene i Storgata 9. De hadde lenge gått med burgerrestaurant i tankene

• Brink og Svensson takket ja på forespørselen om å starte opp burgerbar i Storgata 9. En grunn til at de gjorde det, var selve lokalet, som de syntes ”hadde sjel”.

22 chow04