Familiens favoritt

Har du hørt om lastesykkel? Du har sikkert sett en i alle fall, gjerne med et par unger i kassa foran og en forelder som tråkker bak. Vi har snakket med Kristian, ivrig lastesyklist.

FMV Foto Helga Johanne Størdal Vår 2019

Hver eneste hverdag, sommer som vinter, uansett vær, starter familien Lindekilde Transel dagen med samme rutine: To smågutter klatrer opp i lasterommet, og mor eller far tråkker gjennom byen fra Cicignon til barnehagen på Værste. På vei tilbake kan det godt bli både tre og fire unger i lasten.

– En lastesykkel tåler opp til 100 kilo last pluss syklist, så her har vi plass til kameratene også, forteller pappa Kristian.

– Det gjør lastesykkelen mye mer bruksvennlig enn en sykkelvogn som henger bak. Den tåler mye mer vekt, og i tillegg er det jo både hyggeligere og tryggere å kunne se og prate med barna underveis.

Se til Danmark!

En lastesykkel er altså en slags stor trehjulssykkel med lasten foran, til forskjell fra etterhengte sykkelvogner bak en vanlig sykkel. Lastesyklene finnes i mange ulike prisklasser, fra enkle modeller til noen få tusenlapper til elektriske doninger til mange titalls tusen. Familien Lindekilde Transel sverger til den populære Kristiania-biken, en danskprodusert lastesykkel (eller «family bike», som det heter i Danmark) i nedre prisklasse. Familien flyttet fra Danmark til Fredrikstad for 7 år siden, og Kristian har sett en markant økning i sykkeltrafikken i løpet av denne perioden.

– I Danmark har vi jo en lengre tradisjon for bysykling. Og det ser man på trafikksystemene. I Danmark får man bot for å sykle i gågata, i Norge er det helt normalt. Fredrikstad blir en mye bedre sykkelby den dagen det blir lagd adskilte soner for sykler, ivrer Kristian Transel.

Det sier seg jo selv: Det blir mange skumle trafikksituasjoner med fotgjengere innimellom syklister som kommer i tretti kilometer i timen. Og bedre er det ikke når syklistene og bilene skal dele på plassen. Transel mener Fredrikstad har stort potensial som sykkelby, med alle de flate strekningene og de korte avstandene. Men det gjenstår en del tilrettelegging før det blir optimalt.

– Hadde man for eksempel gjort Storgata enveiskjørt og lagd sykkelsti i det andre feltet, så man kunne syklet direkte fra Gressvik til Gamlebyen uten å rote seg borti bussholdeplasser og skumle møtepunkter, ville vi i praksis fått en sykkelmotorvei! Det ville gått mye raskere og i tillegg vært tryggere for alle.

Bil i byen? Nei takk!

Da den danske familien flyttet til Norge, hadde de ikke bil. Og heller ikke i dag bruker de bil noe særlig, bare når de skal på hytta eller til Danmark. Hvis bilen blir tatt i bruk på en vanlig dag, protesterer ungene vilt, forteller Kristian.

– Barna vil ikke kjøre bil, de vil bare sitte i vogna. Her har de full oversikt, de får se ting som skjer i bybildet, og de opplever årstidene. Og for oss voksne er det jo en treningseffekt i tillegg. Men du trenger ikke være sprek i utgangspunktet, det kommer av seg selv etter hvert, smiler Kristian Lindekilde Transel.


Dette er en redaksjonell annonse for Bypakke Nedre Glomma.

Hvilken type syklist er du?

  • Uansett hva du måtte svare på dette enkle spørsmålet, er sannsynligheten stor for at det finnes en sykkel som er skreddersydd for dine behov og ønsker. Tiden da sykkel var ensbetydende med en svart 3-girs DBS i herre- eller damemodell, er over for lengst. Bypakke Nedre Glomma ønsker å fremheve mangfoldet av sykler og syklister og vise at sykkel er et reelt alternativ til bil i mange sammenhenger, enten du skal innom barnehagen på vei hjem fra jobb eller har litt distanse å tilbakelegge.